سرعین، شهر چشمه های آب گرم

چشمه های آب گرم سرعین یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی شهر اردبیل در شمال غربی ایران است. سرعین چشمه های آب گرم فراوانی دارد و برخی از آن‌ها دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری هستند که برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های اسکلتی-عضلانی، روماتیسم، خشکی پوست، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های عصبی و گوارشی استفاده می شوند.

به علاوه، آب گرم چشمه های سرعین دارای خواص آرام بخشی است که برای افرادی که به دلایل مختلفی نیاز به استراحت و آرامش دارند، بسیار مناسب است.

این چشمه ها در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارند و در دامنه کوه سبلان واقع شده اند. این چشمه ها دارای آب گرمی هستند که در دمای بالایی به سطح زمین خارج می شوند.

به علاوه، این چشمه ها دارای چشمه های آب سردی نیز می باشند که برای استفاده در فصول گرم سال بسیار مناسب هستند. بسیاری از گردشگران از سراسر جهان به این چشمه ها سفر می کنند تا از خواص درمانی و استراحتی آنها بهره ببرند.

معرفی چشمه های آب گرم سرعین:

آب گرم گاومیش گلی:

از معروفترین چشمه های آب گرم سرعین می توان به آب گرم گاومیش گلی اشاره کرد که یکی از گرم ترین، پرآب ترین و غنی ترین چشمه هاست. یکی از دلایل محبوبیت این چشمه آب گرم روباز بودن و همچنین ظاهر سنتی و قدیمی آن است.

آب گرم گاومیش گلی سرعین

آب گرم ساری سو:

رنگ آب ساری سو کمی مایل به سبز پسته‌ای است و مزه‌ای ترش دارد. آب گرم ساری سو برای درمان آماس، تورم، درد مفاصل و تمدد اعصاب مناسب است و استخر به صورت سنتی می باشد.

آب گرم قهوه سویی:

آب سرد مجتمع درمانی قهوه سویی خواص درمانی متفاوتی دارد. شستن چشم ها با این آب باعث ضدعفونی چشم ها می شود، همچنین نوشیدن این آب باعث دفع سنگ کلیه، تسکین معده و بهبود عملکرد کبد می شود. این آبگرم فاقد گوگرد و گاز H2S بوده و بنابراین بی‌بو است.

چشمه های آب گرم سرعین

مجتمع آب درمانی رویال پارک:

مجتمع آب درمانی رویال پارک، نخستین آب درمانی بین المللی کشور است. این مجموعه لوکس دارای ۱۳ استخر خصوصی و عمومی می باشد.منشا آب این مجتمع آب درمانی چشمه آبگرم گاومیش گلی است که اثرات آرام بخش دارد و دردهای عصبی ، روماتیسمی و مفصلی را تسکین می دهد.

مجتمع آب درمانی رویال پارک

مجموعه آب درمانی مدرن ایرانیان:

مجموعه آبدرمانی ایرانیان که در ورودی شهر قرار دارد دارای استخرهای جداگانه آبگرم، جوانان و کودکان و سرسره آبی دارد. علاوه براین ،استخر مجهز به امکاناتی نظیر جکوزی، سونای خشک و بخار، سونا نمک، حمام ترکی، حوضچه آب سرد، اتاق ماساژ می باشد.

آب درمانی مدرن ایرانیان

مجتمع آب‌درمانی پهنلو :

مجتمع آب‌درمانی پهنلو که با نام مجتمع آب‌درمانی ارشاد نیز شناخته می‌شود، از چشمه پهنلو تغذیه می‌شود . این آب آرام بخش بیماری های اعصاب و برای درمان طبیعی دردهای عصبی، ماهیچه‌ای و مفاصل مفید است.

آب درمانی سبلان:

چشمه سبلان یکی از مشهورترین آب های گرم سرعین است. این چشمه خواص درمانی مختلفی برای دردهای مفاصل، بیماری های پوستی، روماتیسم و اسپاسم های عضلانی دارد.

آب درمانی سبلان در سرعین

آب گرم حمام شفا:

آب این چشمه در ظاهر کمی کدر، ترش‌مزه و بيرنگ و بی‌بو است و برای دردهای عضلانی و درد مفاصل، تسکین بیماری های عصبی و پوستی مناسب است.

آب گرم بش باجیلار:

این چشمه از قدیمی ترین چشمه های آبگرم سرعین است که در گذشته به آن دره ی لرسویی هم می گفتند. آب استخر این مجموعه از چشمه بش باجیلار تامین می‌شود و آب دوش‌های آن از چشمه آب گرم گاومیش گلی.

دمای آب در استخر به ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و ظاهری کدر و طعمی ترش مزه دارد. از این آب‌ گرم برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می‌شود.

چشمه های آبگرم سرعین

 

در کنار چشمه های آب گرم سرعین، انواع سوئیت آپارتمان و هتل های لوکس نیز وجود دارند که برای اقامت گردشگران بسیار مناسب هستند.

همچنین در این منطقه می توان به تفریحاتی مانند پیاده روی در کوه ها، شنا در رودخانه های اطراف و بازدید از آثار باستانی مانند قلعه هایی که در نزدیکی چشمه ها وجود دارند، پرداخت.

سرعین به دلیل آب و هوای خنک و معتدل، پوشیدنی های محلی و فرهنگ و سنت‌های مردمان محلی نیز برای گردشگران جذاب است. در این منطقه، بافت قدیمی و فرهنگ محلی مانند پوشیدنی های محلی، غذاهای محلی و صنایع دستی مانند قالی بافی، چرم دوزی و سفالگری نیز موجود است.

در کل، با توجه به خواص درمانی و آرامش بخشی آب گرم چشمه های سرعین، می توان این منطقه را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در ایران معرفی کرد.