بازار سرپوشیده تبریز یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای جهان است که در مرکز شهر تبریز واقع شده است. این بازار بخشی از میراث جهانی یونسکو است و نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ غنی شهر تبریز و استان آذربایجان است.

شهر تبریز بر سر راه جاده ابریشم بود و بازار تبریز به محلی برای بازرگانی مردمانی از کشورهای مختلف تبدیل شد و گردشگران زیادی از آن بازدید کردند.

اجناسی که در این بازار برای فروش وجود دارند رنگ و بوی سنتی خود را حفظ کرده اند و حال و هوای زمان های گذشته و رونق این بازار را به یاد انسان می اورد . در این بازار میتوان ساعت ها زمان گذراند و از معماری و زیبایی آن لذت برد و هنگام ظهر در رستورانهای متنوع و با کیفیت این بازار میتوانید ناهار خوشمزه ای میل کنید. بهترین زمان بازدید بین ساعت ۱۰ تا ۲ بعدظهر است که تمامی حجره های بازار باز هستند.

این بازار از چندین تیمچه و دالان تشکیل شده است که هر کدام به یک نوع کالا یا خدمات اختصاص دارند و هر راسته و تیمچه آن راوی داستان‌هایی است که به جذابیت تاریخ خود ایران هستند.

تیمچه‌ها ساختمان‌های مستطیلی هستند که در وسط بازار قرار دارند و دارای یک گنبد یا چهارچوب چوبی برای روشنایی هستند.

دالان ها راهروهایی هستند که برای اتصال تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراها به یکدیگر استفاده می‌شوند و معمولا با نام تیمچه یا سرایی که به آن‌ها متصل هستند شناخته می‌شوند. این نحوه اتصال تیمچه و دالان‌ها باعث می‌شود که بازار تبریز یک مجموعه یکپارچه و هماهنگ باشد.

برخی از مهم‌ترین تیمچه و دالان‌های بازار تبریز عبارتند از:

تیمچه‌ مظفریه:

زیباترین و معروفترین تیمچه‌ بازار تاریخی تبریز است که مزین به انواع فرش ‌های دستبافت ابریشمی است. این تیمچه را یک تاجر سرشناس به نام «حاج شیخ جعفر قزوینی» در سال ۱۳۰۵ قمری بنا کرده بود و به مناسبت حضور ولیعهد وقت، مظفرالدین میرزا در این تیمچه، نام آن را مظفریه نهاد. این تیمچه از طریق دالان سردار که یکی از بلندترین و پهن ترین دالان های بازار است، به تیمچه امیر که به فروش طلا و جواهر مشهور است، متصل است.اینجا قلب بازار فرش تبریز است. لذت خوردن چایی در چای خانه های کنار ورودی این بازار را از دست ندهید.

اگر به دنبال یک لوکیشن مناسب برای عکاسی می‌گردید، حتما به تیمچه مظفریه سری بزنید.

 

تیمچه امیر:

تیمچه امیر به فروش طلا و جواهر مشهور است و یکی از قدیمی‌ترین تیمچه‌های بازار است. این تیمچه از یک طرف به دالان قیصریه متصل است که به فروش ادویه‌ها و گیاهان دارویی معروف است. از طرف دیگر هم به دالان سردار متصل است که به تیمچه مظفریه متصل است.

این تیمچه در قرن چهاردهم توسط امیر خیزران ساخته شده است و دارای یک گنبد زیبا با کاشی‌های آبی و سفید است. در این تیمچه می‌توانید انواع زیورآلات ایرانی را با طرح‌ها و متریال‌های مختلف ببینید.

 

 

تیمچه قیز بسدی:

تیمچه قیز بسدی یا قیز بستی یکی از تیمچه‌های بازار تبریز است که به فروش لباس‌های زنانه معروف است. این تیمچه در قرن شانزدهم توسط حاجی محمدقلی، یک تاجر و صنعتگر، ساخته شده است.اما داستانی برای نامگذاری این بازار نقل می‌کنندکه دختری همراه مادرش به خرید آمده بوده و دختر برای موضوعی می‌خندیده. اخرش مادر به دخترش می‌گوید: قیز بسدی بازاردی، دختر بس کن اینجا بازاره.

 

 

باشماخچی بازار یا بازار کفاشان: یکی از بخش‌های بازار تبریز است که محل فروش کفش‌های چرم و زیره کفش است. این بازار از خیابان دارایی شروع شده و تا مقابل مسجد مقبره در راسته بازار جدید ادامه دارد. این بازار دارای مغازه‌های تک فروشی و عمده فروشی است که کفش‌های تولید داخل و تبریز را به قیمت مناسب عرضه می‌کنند. کفش‌های تبریز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و طرفداران زیادی دارند.

 

 بازار شیشه گر خانه: بازار شیشه‌گرخانه در گذشته محل فروش انواع شیشه بوده و بیش‌تر دکان‌های آن به شیشه‌سازی مشغول بوده‌اند. امروزه این بازار مرکز فروش گیاهان دارویی و عطاری است.

 

راسته بازار: راسته‌ بازار یکی از بخش‌های مهم و پررونق بازار تبریز است . تیمچه‌ها و سراهای متعددی در این بازار وجود دارد که محل عرضهٔ بسیاری از اقلام مصرفی است. این بخش به بازار قدیم یا راسته قدیم هم معروف است. این راسته در اصل جزو شریان‌های اصلی بازار بوده و تیمچه‌های بسیاری را به هم مرتبط می‌کند.

 

بازار صفی: این بازار به نام شاه صفی، یکی از پادشاهان صفویه، نامگذاری شده است. این بازار شامل انواع خوراکی، حبوبات، ادویه، خرما، آجیل، شکلات است.مسجد جامع، مسجد هفتاد ستونی، کوچه انجمن و حمام سید گلابی هم در این بخش از بازار قرار دارند. بازار صفی در گذشته چندین بار تخریب و بازسازی شده است، اما همچنان شکوه و جلال خود را حفظ کرده است.

 

بازار کلاهدوزان: بازار کلاه دوزان را سر ظهر و زمان نهار می‌شود راحت پیدا کرد‌. کافی است بوی غذایی را که از چلوکبابی حاج علی و چلو کبابی محمدی راه افتاده دنبال کنید. این بازار در راستای شرقی-غربی در میان دو راسته بازار کشیده شده است و چند مغازه کلاه فروشی در این بازار دیده می‌شود.

دالان میرزا جلیل: این دالان به نام یکی از بازاریان تبریزی نامگذاری شده است.سرای میرزا جلیل، توسط این دالان ، به بازار صادقیه یا راسته بازار قدیم مرتبط است. این دالان دارای حجره‌هایی در دو طبقه است که بیشتر آن‌ها به فروش فرش، گلیم و ورنی اختصاص دارند. بافته‌هایی که بیشتر اثر و هنر عشایر و روستاییان است.

 

 

دالان میرزا جلیل تبریز

دالان دودری(ایکی قاپیلی): بازار ایکی قاپیلی یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های بازار تبریز به شمارمی رود.این سرا به دلیل واقع شدن، بین دو راسته بازار جدید و قدیم ونیز ارتباطش با این دو راسته ،سرای دودری(ایکی قاپیلی) نامیده می شود.م شاغل موجود در ایکی قاپیلی عبارتنداز:خرّازی،لوازم آرایشی،لباس زیر،اسباب بازی،کمربند،لوازم خیاطی،کش فروشی لوازم التحریر،پوشاک،جوراب و کلاه است.

سرای دو دری تبریز  

 

دالان خونی( قانلی دالان): دالان خونی یکی از دالان های کوچک بازار سرپوشیده تبریز است وقتی وارد این دالان می‌شوید، رنگ و بوی گل‌ها و گیاهان دارویی به مشام‌تان می‌رسد. ابن دالان مرکز فروش عمده داروهای گیاهی است و اکثرا عطاری های شهر از همینجا خرید می کنند. برای رسیدن به این دالان اصلی‌ترین راه همان راسته بازار قدیم یا نام دیگرش بازار صادقیه است.

نام این دالان از یک داستانی قدیمی گرفته شده است.در سال ۱۲۶۳ هجری قمری،داروغه شهر در مجلسی گفنه بود که تبریزیا بی غیرت هستند، خبر این بی‌احترامی داروغه به گوش حاج اللهیار یکی از پهلوانان محله ورجی می‌رسد و به‌ همراه ۲۷ نفر دیگر داروغه را در حجره کریم نیل فروش می کشد.از آن پس این دالان به نام قانلی دالان یا دالان خونی معروف شد.

قانلی دالان بازار تبریز دالان خونی تبریز

 

نقشه بازار سرپوشیده تبریز:

 

اگر قصد سفر به شهر زیبای تبریز را دارید، برای رزرو هتل و سوئیت در تبریز کافیست به سایت اسنپ سوئیت مراجعه کنید.